오늘:0|어제:0|전체:343,924|회원:5 (0)|게시물:4,511 (0)|댓글:24,990 (0)|첨부:14,473 (0)
조회 수 10037 추천 수 0 댓글 2
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄
?

단축키

Prev이전 문서

Next다음 문서

크게 작게 위로 아래로 댓글로 가기 인쇄

사진에서 제일 중요한 것은 빛 입니다.
그러나, 우리가 사진을 배울 때 제일 늦게 깨닫고 배우는 것도 바로 빛인 것 같습니다.

노출/구도가 단순 2차원적인 사진의 문법이라면..
빛을 잘 보고 이용할 줄 아는 것은 3차원적인 억양(뉘앙스)가 아닐까 합니다.

사진/영상 촬영시 빛에 대한  정말 좋은 자료입니다.


* 원본링크
http://www.pinkbike.com/news/basic-light-tutorial-2011.html?trk=rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


* 이 글을 쓴 Ian Hvlands 의 홈페이지 (스포츠 전문 사진작가)

http://www.ianhylands.com/
- 정말 멋진 사진들이 많습니다.

The Basics of Light for Photography

Feb 15, 2011

Light is the most important part of every photo we take, it's what creates everything that we see and affects how it appears. Understanding a little bit about it can really help to improve the quality of our photos and videos.

빛은 우리가 매일 찍는 사진에서 가장 중요한 요소이다. 빛은 우리가 보는 모든 것을 만들어 내고 어떻게 보이는 가에 영향을 준다.
빛에 대한 약간의 이해를 하는 것은 우리들의 사진과 영상의 질을 개선하는데 정말로 도움이 될 수 있다.


Natural Light (자연광)

Light is what allows us to see. It is what shapes and colors every object we can see with out eyes, it creates depth, mood, and color. The word photography comes from “photo” or “light” and “graphy” or “writing”, so photography essentially means “light writing” .The objective of this tutorial is to learn how to see light and use it to our advantage and create interesting and exciting photos. At the end of this tutorial you should have a basic understanding of the following fundamentals of light:

빛은 우리가 볼 수 있게 끔 해준다. 우리가 눈으로 볼 수 있는  모든 물체의 형태, 컬러를 만들어 내는 것이고,  깊이, 색상을 만들어 낸다.
사진(Photograpy)라는 말 자체도 'Photo' - 빛 과 'graphy' -기록 에서 나왔다. 그러므로 사진의 기본적인 뜻은 '빛의 기록'이다.
이 강좌의 목적은 빛을 어떻게 보고 유용하게 사용해서 흥미롭고 멋진 사진을 만들어 내는가를 가르켜 주는 데에 있다.
그래서, 빛의 기본 원리를 따라함으로 써 기본적인 이해를 가지게 될 것이다.


1. Exposure - how bright a scene is and how it effects our image.
2. Quality - how focused or diffuse light is.
3. Color - the color of the light in an image.
4. Direction - where is the light coming from?
5. Highlight - the brightest part of the image
6. Shadow - the darkest part of the image.
7. Contrast - The difference between the bright part of an image and the dark part of an image

1. 노출 - 장면이 얼마나 밝고 사진에 어떤 영향을 미치는 가
2. 광질 - 빛이 얼마나 집중되거나 확산되는가
3. 컬러 - 사진에서 빛의 색상
4. 방향 - 어디에서 빛이 오는가?
5. 하이라이트 - 사진의 밝은 부분
6. 쉐도우/암부 - 사진의 어두운 부분
7. 콘트라스트/명암 - 밝은 부분과 어두운 부분의 차이



How we see

When we see an object we are seeing the light reflected off of it. Sunlight contains light of every color and when it illuminates an object we are seeing certain colors of light reflected by that object that then travel into our eyes. Red objects reflect red light, and green objects reflect green light. Dark objects reflect less light than bright objects. For the purposes of this lesson the most important thing we need to know is that what we see is created by light reflecting off of everything and traveling into out eyes. A photograph is created by capturing the light that is reflecting off of our scene and traveling into our camera, where it is captured by film or a digital sensor.

There is at least one entire field of physics devoted to the study of light and how it behaves, however this type of in depth study is beyond the scope of this tutorial.

어떻게 보는가?

우리가 물체를 볼 때에는 우리는 거기에 반사되는 빛을 보는 것이다. 태양광은 모든 색상을 가지고 있고, 한 물체를 비출 때에는 우리는 그 물체에서 반사되는 
특정한 색의 빛을 눈을 통해서 보는 것이다.  붉은색의 물체는 붉은 빛을 반사하고, 초록색의 물체는 초록색을 반사한다. 어두운 물체는 밝은 물체보다도 적은
빛을 반사하는 것이다. 이 강좌에서 알아야할 가장 중요한 부분은 바로 우리가 보는 모든 것은 빛의 반사와  눈까지 이동되는 것으로 이루어 진다는 사실이다.
사진이란 우리가 보는 장면에서 반사 되는 빛이 카메라(필름 혹은 디지털 센서)로 이동되어서, 그 빛을 잡아내는 것으로 만들어 진다.

빛이 어떻게 움직이는 가를 배우는데는  최소한 한가지 물리장만 고려한다. 이런 종류의 공부는 이 강좌의 수준을 벗어나는 것이다.
(역자주 - 빛은 무중력 상태에서는 직진성을 띄지만, 중력에 의해서 휘어지거나 흡수 될 수 있다.)

Basics of Light

1. Exposure

Exposure is the overall brightness or darkness of a scene. A neutral or normal exposure is one which creates an image that looks similar to how we see it with our eyes. A typical scene during the day has about 10 stops of light in it, and the average high end DSLR captures between 5 and 7 stops. Our eyes can take in somewhere around 20 stops. What this means for us is that what we see in real life is not what we get in the camera or on the screen or in print.

1. 노출

노출은 한 장면의 전체적인 밝음과 어두움이다. 적정 혹은 표준 노출은 우리가 눈으로 보는 것과 비슷하게 사진이 보이게 하는 것이다. 대낮의 일반적인 장면에서는
10 스톱의 빛의 단계 가지고 있고, 일반적인 고사양 DSLR은 5~7 스톱을 기록한다. 우리의 눈은 약 20 스톱까지 볼 수 있다.  이는 우리가 실생활에서 보는 것들은
카메라, 화면스크린 혹은 인화된 것으로 보는 것과 다르다는 것을 의미한다.

I exposed the first shot for the flash, but the ambient light was really dark so in the second shot I extended the shutter speed a fair bit to brighten up the ambient light and also opened up the aperture a bit to brighten the flash. Both of these photos have exactly the same lighting, the only difference is the camera settings.
I exposed the first shot for the flash, but the ambient light was really dark so in the second shot I extended the shutter speed a fair bit to brighten up the ambient light and
also opened up the aperture a bit to brighten the flash. Both of these photos have exactly the same lighting, the only difference is the camera settings. 

첫번째 샷에서는 플래쉬에 노출을 맞추었기 때문에 주변빛이 매우 어둡다. 그래서 두번째 샷에서는 셔터속도를 2~3단계 늘려서 주변빛을 밝게 했다. 또한 조리개를
살짝 열어서 플래쉬 빛을 밝게 했다.  이 두 사진은 동일한 빛(광량)이고 카메라 세팅만 다르게 한 것이다.


Sequence strip of exposures showing my Nikon D3s range over 9 stops. The light is identical in all photos, all that changed was the shutter speed.
Sequence strip of exposures showing my Nikon D3s range over 9 stops. The light is identical in all photos, all that changed was the shutter speed.

9 스톱이 넘는 니콘 D3s의 노출 변화 단계를 보여준다. 모든 사진에서 빛은 동일하고, 셔터속도만 변화를 주었다.

2. Quality

As well as being light or dark, light can also be soft or hard. This is primarily a function of how large the light source is compared to the subject. A large light source close to the subject creates a very soft light with soft shadows if any, the light wraps around the subject. A small bright light far from our subject creates a hard light with hard well defined shadows.
Sunlight may at first appear to be a small light source, however it is both small and soft as the earth’s atmosphere diffuses a lot of it, and it also tends to bounce and reflect off of lighter or bright objects. Fog and cloud also do a lot to diffuse and soften sunlight. While a single ray of sunlight in the forest can be fairly hard, full late afternoon sun in a brighter location (snow, concrete parking lot, dusty dirt lot) is a lot softer. Part of this has to do with the angle the sunlight travels through the atmosphere. In the morning and evening the sun is at a low angle and travels through significantly more of the atmosphere than it does at mid day, this helps to make early and late light a lot softer than midday light. Evening light in developed areas of the world is also softer than morning light as air pollution builds during the day and helps to diffuse the sunlight further. This pollution normally dissipates a lot at night when temperatures are cooler and the world is asleep, making morning light crisper and cleaner.

2. 광질

빛은 밝거나 어두운 것 뿐 아니라, 부드럽거나 강하기도 하다. 이는 물체에 비해서 광원이 얼마나 큰가에 달렸다. 물체에 가까운 큰 광원은 매우 부드러운 그림자와 함께
부드러운 빛을 만들어 낸다. 빛은 물체의 주변을 감싸게 된다. 물체에 비해 작은 광원은 강한 그림자(암부)를 만든다.

태양광은 아마도 처음에는 작은 광원으로 보인다. 그러나, 지구의 대기가 얼마나 확산시키는 가에 따라 작은 광원 혹은 부드러운 광원이 된다. 또한 밝은 물체에 반사 되곤
한다. 안개와 구름은 많이 확산시켜서 태양광을 부드럽게 한다. 숲속의 한줄기의 햇빛은 상당히 강하다. 밝은 곳(눈, 시멘트 바닥의 주차장, 먼지낀 곳)에서 늦은 오후의 태양은
매우 부드럽다. 부분적으로는 대기를 통과하는 태양광의 각도와 관계가 있다. 아침과 저녁의 태양은 낮은 각도이고 낮보다는 더욱 많은 대기를 통과한다. 이는 이른 때와
늦은 때의 빛이 대낮 보다도 더욱 부드럽게 한다. 전세계 중에서 개발된 지역의 저녁의 빛은 아침 빛 보다도 더 부드럽다. 낮동안의 공기의 오염이 태양광을 더욱 확산시키기
 때문이다. 이러한 오염은 일반적으로 세상이 자고 있고 기온이 낮은 저녁 시간에 사라지고, 아침의 빛을 더욱 뚜렷하고 깨끗하게 만든다.

Crisp early morning light
Crisp early morning light
선명한 이른 아침의 빛

3. Color

Sunlight varies in color greatly and this color is measured as temperature in degrees Kelvin. Normal daylight film used to be calibrated at about 5600K which produced a nice image in the middle of the day but was much warmer (towards the red side) in the morning and evening. The diffusing effect of the atmosphere also colors daylight, and normally daylight can vary from a warm 4000K in the late evening to a cool 6500K on a cloudy day. 6500K is considered to be the actual color of daylight without the effect of the atmosphere. Tungsten lightbulbs put out a light that is really orange at around 3200K and fluorescent bulbs can now vary greatly in color. Note that when you are adjusting the color of a RAW photo with the color slider it makes changes opposite to what you would think initially. Moving the slider to a lower number makes images appear cooler, while a higher number makes images appear warmer.

3. 색상

태양광은 그 색이 매우 크게 변화하고, 그 색은 캘빈 온도값으로 측정된다. 일반적인 주광용 필름은 5600K로 맞춰져 있다. 이는 낮동안 좋은 사진을 만들어 낸다.
그러나, 아침이나 저녁에는 매우 따뜻하다(붉은 경향을 띔)   대기의 확산성질도 태양광이 색을 가지게 한다. 일반적으로 태양광은 늦은 저녁에 4000K 로 따뜻하고
구름낀 날은 6500K 정도로 차갑다. 6500K는 대기 효과가 없는 실제의 태양광의 온도로 간주된다. 텅스텐 전구(백열등)은 3200K 정도의 오렌지 빛이고, 형광등은
매우 크게 색이 변한다. RAW로 찍은 사진에서 색상을 조정하려면, 처음에 생각했던 것과 반대로 조정하라. 낮은 숫자로 조정하면 사진은 차갑게 보이고,
높은 숫자로 하면 사진은 따뜻하게 보인다.

An evenly lit cloudy day photo, Darren Berrecloth killing it for NWD10. While I shoot with flash a lot, sometimes you just don't need it
An evenly lit cloudy day photo, Darren Berrecloth killing it for NWD10. While I shoot with flash a lot, sometimes you just don't need it
흐린날의 균일한 빛 사진. 내가 플래쉬를 많이 사용해서 촬여하지만, 때로는 필요없을 때도 있다.

Super warm evening light. This photo was taken less than 3 or 4 minutes before the sun disappeared. Mike Kinrade, almost dragging bars in Utah
Super warm evening light. This photo was taken less than 3 or 4 minutes before the sun disappeared. Mike Kinrade, almost dragging bars in Utah
매우 따뜻한 저녁 빛. 이 사진은 태양이 사라지기 3~4분 전에 촬영한 것이다.

4. Direction

Light travels in a direction for the most part. It may be hard or soft, but the sun is a single light source and that light travels in straight lines radiating out from it. It may bounce and reflect off of things, but try to keep in mind that it has direction. Because of this things can look quite different depending on which direction we view them from, they can be front lit, back lit, or side lit. And everything in between. Remember that this applies to all light sources as well and not just the sun.
We can use natural objects to block or redirect (reflect) the light and change it’s direction, or we can place objects ourselves.

4. 방향

빛은 대부분 하나의 방향으로 이동한다. 이것이 강하거나 부드러울 수 있다. 그러나, 태양은 단일 광원이고 그 빛은 방사 형태로 나오며 직진으로 움직인다.
그게 물체에 의해서 반사 혹은 반영 되기도 한다. 그러나, 그 것은 방향을 가지는 것을 명심하라. 이러한 이유 때문에 우리가 어느 방향으로 부터 보는가에
따라서 매우 다르게 보이는 것이다. 빛은 정면광, 역광, 혹은 사광이 될 수 있다. 그리고 그 사이의 어떠한 것도 가능하다. 이러한 특성이 태양광 뿐 아니라
모든 광원에 적용되는 것을 명심하라. 우리는 자연의 물체를 가지고 빛을 가리거나 방향을 바꾸거나(반사) 할 수 있다. 혹은 우리 스스로가 그 물체를
가져다 둘 수 있다.

This image is a front lit shot of the exact same trail at almost the same time of day as the back lit shot below
This image is a front lit shot of the exact same trail at almost the same time of day as the back lit shot below
이 사진은 거의 같은 낮시간에  같은 오솔길에서 정면광의 사진이고 아래는 역광의 사진이다.
This back lit shot has a lot more punch to it than the front lit shot above. Same trail, almost the same time...
This back lit shot has a lot more punch to it than the front lit shot above. Same trail, almost the same time...
이 역광의 사진은 위의 정면광의 사진보다 더욱 힘이 있다. 같은 길, 같은 시간에서...
The dust in this back lit shot wouldn't look nearly as interesting if it was shot from the front. Kirt Voreis...
The dust in this back lit shot wouldn't look nearly as interesting if it was shot from the front. Kirt Voreis...
역광의 사진에서 먼지는 정면에서 찍은 사진보다도 매우 흥미롭게 보인다.


5. Highlight

The highlight is the brightest part of an image. When we are dealing with a single light source this is normally a reflective surface or object facing the light source.

5. 하이라이트

하이라이트는 사진의 가장 밝은 부분이다. 우리가 단일 광원을 사용할 때, 이는 일반적으로 반사되는 표면이나 광원에 마주하는 물체이다.

6. Shadow

Shadow is the darkest part of an image. When we are dealing with a single light source this is normally a non-reflective object or surface facing away from the light source or in the shadow of something else.

6. 암부/쉐도우

암부는 이미지의 가장 어두운 부분이다. 단일 광원을 사용할 때에는 이는 일반적으로 전혀 반사하지 않은 물체 이거나,  광원으로 마주하지 않거나  다른 어떤 그림자에 있는 면이다.
This image has a lot going on as far as light. The backlit dust is really bright, almost too blown out in spots, but the rider in the trees is a complete silhouette. Solid clipped shadow,almost no detail at all except for some bits reflected off his helmet and goggles...
This image has a lot going on as far as light. The backlit dust is really bright, almost too blown out in spots, but the rider in the trees is a complete silhouette.
Solid clipped shadow,almost no detail at all except for some bits reflected off his helmet and goggles...
이 사진은 빛에 관해서 많은 것이 있다. 역광에서 먼지는 매우 밝아서 거의 날라갔고, 그러나 나무에 있는 라이더는 완전히 실루엣이다.
균일하게 잘라진 암부는 헬멧과 고글에서 반사되는 부분을 제외하고는 디테일이 거의 없다.

The blue areas are clipped shadows with no details, the red areas clipped highlights.
The blue areas are clipped shadows with no details, the red areas clipped highlights.
파란색 부분이 아무런 디테일이 없는 잘려진 암부이고, 붉은 부분은 하일라이트 부분이다.

7. Contrast

Contrast in an image is the measurement of the difference between the highlights and the shadows. If there is a lot of range between the two there is very little contrast, if there is little range between the two then an image is said to have high contrast. Images shot on a cloudy day usually are low in contrast, and images shot in the bright sun are generally high in contrast.

7. 컨트라스트/명암

한 사진에서 컨트라스트는 하이라이트와 암부간의 차이의 수치이다. 이 두 부분간에 많은 범위(range)가 있다면, 매우 적은 컨트라스트이고,
두 부분간에 적은 범위가 있다면 사진은 하이 컨트라스트라고 말한다. (역자주 : 이 부분은 말이 앞뒤가 바뀐 듯함)
구름낀 날 사진은 일반적으로 낮은 컨트라스트이고 밝은 햇빛에서의 사진은 일반적으로 높은 컨트라스트이다.

Things to consider when shooting

촬영시 유념해야 할 것 들

1. See the light - What does it look like?

Learn to see what the light actually looks like before you shoot. Take a look around, is it bright or dark? Where is the light coming from? Are there shadows and highlights? How is the contrast?
Take the time to evaluate the scene you are shooting and look at it from different angles, not just for composition but for light as well. If you’re shooting front lit in an area of high contrast i.e. bright highlights and dark shadows, it may be very difficult to see anything, try looking at it from a backlit angle. Look at large areas of light and shadow and see if you can use them compositionally. Plants and greenery and other translucent objects often look better backlit.

1. 빛을 봐라 - 어떻게 보이는 가?

촬영을 하기 전에 빛이 실제로 어떻게 보이는 가를 보는 법을 배워라. 둘러보라.. 밝은 가 혹은 어두운가? 빛이 어디로 부터 오는 가? 암부(그림자)와 하이라이트가 있는가?
컨트라스트는 어떤가?
당신이 촬영하고자 하는 장면을 평가할 시간을 가져라. 그리고 다른 앵글에서 보고, 구성/구도 뿐 아니라 빛도 봐라. 하이 컨트라스트의 정면광 지역에서 촬영한다면..
즉, 밝은 하이라이트와 어두운 암부가 있는..  아마도 어떤 것을 보기가 내우 어려울 것이다. 역광의 각도로 보는 것을 시도해라. 빛과 그림자를 넓게 보고
그것들을 동시에 사용할 수 있는지를 알아봐라. 나무들과 나뭇잎 그리고 다른 반투명한 물체들은 때로는 역광에서 더 좋게 보인다.

2. Control the light - Can you make the light work for you?

Can you use a scrim to block unwanted light, or a reflector to add some light? Sometimes it doesn’t take much to change average light into good light. The easiest way is usually to choose a different time of day when the light works for you. Early morning or late afternoon/evening traditionally has the best light, but sometimes there is less than an hour of the day when the light might be perfect for what you need. Light between two trees or buildings for example.

2. 빛을 제어하라 - 너는 적절한 빛을 만들 수 있는가?

원치 않은 빛을 가리기 위해서 가림낙을 쓸 수 있는가? 혹은 빛을 더하기 위해서 반사판을 쓸 수 있는가? 때로는 이런 것들이 평범한 빛을 좋은 빛으로 만들어 주지는 않는다.
일반적으로 가장 쉬운 방법은  하루중에 적절한 빛이 되는  다른 시간을 선택하는 것이다. 이른 아침 이나 늦은 오후/저녁은 일반적으로 가장 좋은 빛이다. 그러나 때로는
네가 필요한 완벽한 빛이 되는 때는 하루중에 한시간도 되지 않는다. 예를 들면 두 나무 혹은 빌딩 사이 같은 경우이다.



This is late day sunlight, shining between two posts...
This is late day sunlight, shining between two posts...
이 사진은 두 기둥 사이를 비추는 늦은 오후의 태양광이다

Read up on previous tutorials
Basic Workflow
Custom Color Profiles
Basic Composition
  • ?
    서종모 2011.02.17 18:54
    빛을 마음대로 조절 가능하다면 좋겠습니다. ^^
  • ?
    최성군/KOON™ 2011.02.17 23:29
    위 글에서도 나왔지만..

    빛을 볼 줄 아는 눈을 키우면.. (이건 많은 훈련과 연습으로..)
    빛을 만들기도 쉽지.. (여기에는 장비와 아이디/노력이 필요하지..)

    영상의 경우는 사진처럼 빛을 만들기가 쉽지 않지. (지속광을 써야 하기에)
    그러나, 간단한 반사판이나 작은 조명으로도 보완을 할 수는 있지 않을까 생각됨.